Vuoden Sponsorointiteko 2016 on Veikkauksen ja Apulannan yhteistyö

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n asiantuntijaraati palkitsi vuoden 2016 sponsorointitekona Veikkauksen ja Apulannan sponsorointiyhteistyön. Palkinto jaettiin toista kertaa SjTM:n vuosifoorumin yhteydessä järjestetyssä gaalajuhlassa Silja Serenadella. Yleisöäänestyksen voitti Huawein puhelinbrändi Honorin ja vapaaottelija Makwan Amirkhanin yhteistyö. Lisäksi raati antoi kunniamainintoja.

Ehdotuksia onnistuneista sponsorointiprojekteista sai lähettää Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n järjestämään kilpailuun syksyn 2016 aikana. Ehdokkaita Vuoden Sponsorointiteon saajaksi saatiin yhteensä 32 kappaletta, joista asiantuntijaraati valitsi voittajan. Yleisöääniä kertyi yhteensä 2500 kappaletta, joista 11 prosenttia annettiin voittajayhteistyölle. Kunniamainintoja jaettiin muun muassa kategorioissa innovaatio, elämyksellisyys ja yhteiskuntavastuullisuus.

Voittoisa yhteistyö on erittäin monipuolista

Veikkauksen ja Apulannan yhteistyö on ollut tuloksellisena käynnissä vuoden 2015 alusta lähtien. Raadin arvion mukaan positiivisena yllätyksenä esiin noussut yhteistyö ansaitsee tulla palkituksi, koska kyseessä on laaja ja monipuolinen toiminta, joka on samalla pitkäjänteinen ja eheä kokonaisuus. Bändiä hyödynnetään laajasti ja ympäri vuoden. Sponsorointikohteena Apulanta on motivoitunut reagoimaan.

Palkitun Apulanta-yhteistyön hyödyntäminen on ollut kummallekin osapuolelle laveaa ja monipuolista.

”Isoin kiitos palkinnosta kuuluu Apulannalle; Tonin, Sipen, Willen ja Lotan ideointikyky, oma-aloitteisuus ja heittäytymiskyky on ollut käsittämättömän hienoa. Apulanta-yhteistyön hyödyntämisessä on ollut meiltä mukana eri tuoteryhmät, myyntikanavat, viestintäkanavat, viestintä, brändi ja asiakkuus sekä HR. Palkinto Vuoden Sponsorointiteosta on mahtava tunnustus Veikkaukselle”, Veikkauksen yhteyspäällikkö Tapio Imporanta sanoo.

"Tästä tunnustuksesta voi olla ylpeä ja otamme sen ilolla vastaan. Voi jopa sanoa, että tämä on raja-aitoja murtava, ja siksi erityisen tärkeä titteli. On hienoa, että yhteiseen hyvään voittonsa jakavan talon ja indiebändin välinen yhteistyö on noteerattu näinkin upealla tavalla, näinkin kovassa porukassa. Veikkauksen kanssa on ollut alusta asti helppoa tehdä asioita kimpassa, sillä kolmannen osapuolen hyötyminen sekä yhteiskuntavastuun kantaminen ovat molemmille luontaisia lähtökohtia", Apulanta-yhtyeen rumpali Simo Santapukki jatkaa.

Veikkauksen ja Apulannan yhteistyö kertoo myös siitä, kuinka sponsorointi on Veikkauksessa noussut vahvaan rooliin.
 
”Olemme kehittäneet sponsorointia Veikkauksessa aktiivisesti vuodesta 2011 lähtien. Ensimmäisenä piti saada oma porukka mukaan. Tiimi teki paljon työtä ja talon sisällä kertyi useita kävelykilometrejä. Muutaman viime vuoden aikana sponsoroinnista on kehittynyt koko talon palveluyksikkö ja kaikkien yhteinen juttu, josta Apulanta -yhteistyö on hyvä esimerkki”, Veikkauksen sponsorointiyksikön päällikkö Johanna Kozul sanoo.
 
Katso video Veikkauksen ja Apulannan yhteistyöstä: https://youtu.be/CxqFo4bXcMQ
 

Yleisöäänestyksen voitto puhelinbrändin ja urheilijan kumppanuudelle

Yleisöäänestyksen voittajaksi valikoitui Huawein Honor-puhelinbrändin ja turkulaisen vapaaottelija Makwan Amirkhanin sponsorointiyhteistyö 11 prosentin äänisaaliilla kaikista annetuista äänistä.

Syksyn 2016 Honor-lanseerauksen yhteydessä haluttiin vahvistaa vuoden 2015 syksyllä markkinoille tuotua Honoria brändinä sekä tuoda sen ydintä ja arvoja entistä vahvemmin esiin. Huawei haki Honorille kumppaniksi tämän syksyn kampanjaan yhtä henkilöä, joka pystyisi ilmentämään brändin olemusta ja arvoja. Honor-lähettilääksi valikoitui Ultimate Fighting Championship -organisaatiossa kilpaileva vapaaottelija Makwan Amirkhani nimenomaan yhteisiin arvoihin perustuen. Diginatiiveille ja omaa juttuaan toteuttaville kuluttajille suunnatun kampanjan keskiössä on ollut rohkeus toteuttaa ja ilmaista itseään.

Katso video Honorin ja Amirkhanin yhteistyöstä: https://youtu.be/v9-Dzt88f_8

 

Vuoden Sponsorointiteko 2016 -kunniamaininnat:
 
1. Kunniamaininta: Think Big
Neste at Super Bowl 50 – The Forward pass for sustainability
 
2. Kunniamaininta: Innovaatio
DNA & Ski Sport Finland Oy – DNA Alppisimulaattori
 
3. Kunniamaininta: Elisa Hintasaarnaajat - Sponsoroinnin ja markkinoinnin integraatio
Elisa Oyj & JVG, HIFK, Enni Rukajärvi, Leijonat, Helsingin juhlaviikot ja Emma-gaala  
                 
4. Kunniamaininta: Elämyksellisyys
Lenovo Technology B.V. – Next Generation DJ by Lenovo
 
5. Kunniamaininta: Yhteiskuntavastuullisuus
Supercell & Icehearts – Supercell for Icehearts
    
 
Vuoden 2016 asiantuntijaraati:
Daniel Tuori, toimitusjohtaja/omistaja, King
Eevamaria Vassinen, kanavajohtaja, AVA at MTV Oy
Johan Jakobsson, markkinointipäällikkö, Sinebrychoff (vuoden 2015 voittaja)
Kristoffer Olson, hallituksen puheenjohtaja, Sponsor Insight Finland Oy
Laura Lepistö, yrittäjä, manageri, Suomen olympiakomitean jäsen
Päivi Holmqvist, toimitusjohtaja, Hasan Communications
Ritva Hanski-Pitkäkoski, toimitusjohtaja, Mainostajien liitto
Roland Carlsson, markkinointijohtaja, HIFK Hockey Oy (Vuoden 2015 voittaja)